ملاقات با ميوه فروش سالخورده


 

نویسنده:منصوره مصطفي زاده




 
در خانه پدري باشيد يا خانه خودتان يا خوابگاه فرقي نمي کند؛ بلد بودن ترفندهاي ميوه خريدن از شما مرد يا زن ديگري خواهد ساخت!
اولين بار که پايتان توي ميوه فروشي باز بشود، روز دل انگيزي است؛ خصوصاً براي آنهايي که تا الان به زندگي ميکروبيولوژيک خود در کنار مامان و بابا عادت کرده اند و هميشه فقط کافي بوده در يخچال را باز کنند تا با ميوه ها آشنا شوند. چه در آستانه ازدواج باشيد، چه تازه دانشجوي خوابگاهي شده باشيد و چه تصميم گرفته باشيد براي تنوع هم که شده يک بار شما ميوه خانواده را بخريد، حتماً در اولين ديدارتان با آقاي ميوه فروش، آرزو مي کنيد که کاش چيزهاي بيشتري مي دانستيد. اينکه بدانيد انگور همان هايي است که يک عالمه دانه ريز و درشت به يک چوب مرکزي چسبيده، کافي نيست؛ چندين و چند رقم انگور در هر ميوه فروشي پيدا مي شود و هر کدام هم خوب و بد دارد. بنابراين اگر هنوز دست تجربه به تان ياد نداده فرق انگور و انجير چيست، اين سبک زندگي را مهمان ما باشيد. البته مي توانيد اين کار را نکنيد و منتظر باشيد تا پشتکار، جيب خالي و تحمل ميوه هاي خراب اين چيز ها را يادتان بدهد!

قلق هاي يک خريد آبرومندانه
 

مرده باد کپک!
 

اگر اهل سحر خيزي باشيد، حتماً اين منظره را ديده ايد؛ خانم هاي خوب خانه دار که صبح شنبه چرخ خريد را بر مي دارند و مي زنند بيرون و ساعتي بعد با کلي کيسه و سبزي و کرفس و اين چيز ها بر مي گردند. رمز موفقيت غذاهاي خانگي همين سحرخيزي و وقت شناسي است. با ميوه هايي که آخر شب، خسته و کوفته از اولين مغازه توي راه خريده ايد، نمي شود که مهماني آبروند برگزار کرد. اگر از خوردن ميوه هاي له و لورده و دور ريختن کپک هايي که قبلاً ميوه بوده اند خسته شده ايد، بايد بدانيد که کي و کجا و چطوري براي خريد ميوه برويد.

کي برويم خريد؟
 

*جمعه ها نرويد: ميوه فروش ها جمعه صبح ديگر بار نمي آورند. بنابراين ميوه جمعه ها، مانده روزهاي قبل است.
*شب ها نرويد: ماجراي شب ها هم عين روزهاي هفته است؛ آخر شب نه چشمتان درست مي بيند چي داريد مي خريد و نه چيز حسابي اي مانده براي خريدن.
*شنبه صبح برويد: بهترين ميوه ها مال همين موقع است. هر چه ديرتر برويد، خوب هايش را برده اند.

از کجا بخريم؟
 

*ميوه مرکزي ميوه و تره بار: شهر ميوه هاست. به درد زماني مي خورد که يک مهماني بزرگ داريد يا مي خواهيد مثل خرس ها مدتي را در خواب زمستاني سپري کنيد و از خانه بيرون نياييد. ميوه فروش ها بارشان را از همين جا مي خرند. ميوه هاي بازار ارزان است (به قيمت خريد مغازه دارها)، جعبه اي است (يعني خرده فروشي ندارند) و البته ماندگاري شان خيلي بهتر از ميوه هاي مغازه است. البته شرطش اين است که حدود چهار و پنج صبح برويد ميدان و گرنه ساعت نه صبح فقط ته مانده هاي غرفه ها نصيبتان مي شود. ساعت 11 هم ميدان تعطيل مي شود. ميدان مرکزي تره بار تهران نرسيده به بهشت زهراست.
*ميادين تره بار محلي: ميوه ها يشان به قيمت مصوب است، گران تر از ميدان مرکزي و ارزان تر از مغازه ها. اينجا شوخي با کسي ندارند و همه چيز درهم است. ميوه روزانه تان را مي توانيد از همين جا بخريد اما اگر مهمان داريد، بايد هر چيزي را دو برابر بخريد تا نصفش را که سالم تر و خوش قيافه تر است، جلوي مهمان بگذاريد. براي خريدن طالبي و خربزه و اين طور ميوه ها شک نکيند که بهترين جا ميدان تره بار است؛ پول الکي نمي دهيد و خودتان هم انتخاب مي کنيد. تره باري را هم که قيافه شان اهميت ندارد از همين جا بخريد؛ مثلاً پياز و سيب زميني و هويج و بادمجان. اينجا هم صبح زودش تومني صنار با عصرش فرق دارد.
*مغازه محل: يک مغازه دار آشنا از همه چيز بهتر است. در همان محل خودتان يک آدم درست و درمان پيدا کنيد و مشتري اش شويد تا شب عيدي يکي را داشته باشيد که برايتان ميوه خوب کنار بگذارد. البته قيمت مغازه از هر دو گزينه ها بالا بيشتر است.

چطوري بخريم؟
 

*دانه اي بخريد: به جاي اينکه بگوييد «يک کيلو خيار بدهيد» تا طرف سه کيلو برايتان بريزد، عدد بدهيد و نگذاريد بيشتر هم بريزد. چهار تا سيب را مي شود فهيمد که چهار تا سيب هست يا نه اما براي فهميدن دقت يک کيلو سيب بايد ترازوي جيبي داشته باشيد.
*از خودش بپرسيد: يک لبخند مليح و يک «من به انتخاب شما اعتماد مي کنم» از همه بيشتر جواب مي دهد. اگر هيچي از ميوه خريدن سرتان نمي شود، به مغازه دار اعتماد کنيد و بگذاريدش توي رودربايستي.
*کم بخريد: اين طوري اگر سرتان کلاه هم رفته باشد، کلاهش از يک حدي گشادتر نمي شود، ضمناً زود هم خورده مي شود و کار ميوه ها به جاهاي باريک نمي کشد.

چطوري نگهداري کنيم؟
 

 

*ميوه ها را نشوييد. ميوه هاي شسته زودتر خراب مي شوند. فقط به اندازه اي که مي خوريد، بشوييد.
*ميوه هاي شسته را در يک کيسه پارچه اي بريزيد و بعد توي کيسه پلاستيکي بگذاريد و درش را ببنديد. اين طوري سالم تر مي مانند.
*سيب را در کيسه دربسته و دور از بقيه ميوه ها نگه داريد چون از خودش موادي منتشر مي کند که باعث رسيدن و خراب شدن بقيه ميوه ها مي شود. از همين ترفند (البته بر عکسش) مي توانيد براي رساندن موزهاي کال استفاده کنيد.
*براي اينکه انگورهايتان مدت زيادي بمانند، يک دانه انگور را جدا کنيد و سر شاخه اصلي انگور فرو کنيد.
*لازم نيست همه چيز را بچپانيد توي يخچال. ميوه ها را بچينيد لاي روزنامه و بعد بگذاريد توي کيسه نايلوني و توي حياط يا بالکن نگه داريد؛ جايي که آفتاب و باران هم نخورد.
*طالبي و خربزه را جايي که مارمولک دارد، نگه نداريد؛ هم مي خورندشان، هم از خودشان مواد سمي اي توي ميوه باقي مي گذارند که اگر بخوريد به رفتگانتان مي پيونديد. اين ميوه ها را توي کيسه نايلوني هم نگذاريد ک زود خراب مي شوند.
منبع: همشهري جوان، شماره 239